שם מתחם (Domain name) הנו אחת מאבני היסוד לנוכחות האינטרנטית של כל עסק. בהמשך הדרך, כל פעולות השיווק והקידום שיבוצעו באתר יכוונו כלפי שם המתחם שנרשם, ולכן חשוב לשים דגש על שלב בחירת שם המתחם.
מאמר זה יפרט מספר "כללי זהב" לבחירה נכונה של שם מתחם באופן כללי, ולאתרים ישראלים בפרט.
אורך השם
האורך הנכון ביותר לשם מתחם הנו של מילה אחת קצרה ובעלת משמעות. שמות המתחם היקרים ביותר שנרכשו בעולם הנם בני מלה אחת: הדומיינים loans.com ו wine.com נרכשו כל אחד בעבור סכום של 3 מליון דולר.
במידה והשמות הקצרים והגנריים כבר נתפסו, האפשרויות הנוספות לתפיסת שם מתחם קצר הנן של ראשי תיבות, או של מילה
חדשה שאינה קיימת. בשני המקרים יש לקחת בחשבון כי בשלבי החדירה לשוק תידרש הקעת מאמצים נוספים, אולם ישנם אתרים רבים ומצליחים בארץ ובעולם לכל אחת מהאפשרויות.
לעתין עדיפה האפשרות של שם מתחם בן שתי מלים, ולעניין זה יש לציין כי הריווח המקובל בין המלים הנו של מקף רגיל (-) או ללא ריווח, ולא של מקף תחתון (_). מנוע החיפוש גוגל אף יודע להבין את משמעותו של צירוף המילים הנתונות בין סימן מקף רגיל (-)
ייחודיות
השאיפה של כל בעל אתר הנה תנועה איכותית ומפולחת אשר תשיג את מטרת האתר. לכן, על מנת למנוע בלבולים וכניסות של גולשים שאינם רלוונטיים, תמיד כדאי לבחור שם אשר אין לו ייצוג בשמות מתחם בעלי סיומות אחרות של אותה מדינה. שם שהוא ייחודי לאתר.
ספציפיות לתחום העיסוק
בעת בחירת שם המתחם יש להקפיד כי השם יבטא באופן כללי את תחום העיסוק, אולם לא יגביל את התפתחות האתר / העסק בהמשך הדרך. כך לדוגמא, בבחירת שם לאתר של חברת הפקת אירועים, תמיד כדאי יהיה להעדיף אחד מהשמות productions או events, ולא את השילוב של שניהם - event-productions.
סיומת
בעלי אתרים רבים מעדיפים רכישתו של שם מתחם בסיומת .com, וזאת עקב עלותו הנמוכה יותר. גישה זו אינה נכונה, וזאת משום שמנועי החיפוש מעדיפים שמות מתחם מקומיים לאתרים בשפה מקומית. רישום דומיין בסיומת co.il יקר יותר באופן משמעותי, אך הוא גם משדר רצינות, נוח יותר לניהול עצמי, וממצב את האתר טוב יותר.
קלות האיות ועברית פונטית
יש לשאוף לשם הכולל מלים אשר האיות שלהן ברור וחד משמעי, ובהן אין מקום לטעויות. חשוב לציין כי שמות רבים הנכתבים
בעברית פונטית אינם מקיימים מטרה זו, וזאת בשל אותיות והברות שאינן שגורות בשפה האנגלית ואין קונצנזוס על אופן כתיבתן.
לכן יש להעדיף מילה אשר לא יכולה להיות מחלוקת על אופן כתיבתה.
בחירת שם מתחם הינה ראשיתה של הדרך בלבד, יציקת תוכן ונוכחות אינטרנטית חזקה בעבור אותו שם מתחם הם שיקבעו את הצלחתו של האתר בהמשך הדרך.
מאמר זה יפרט מספר "כללי זהב" לבחירה נכונה של שם מתחם באופן כללי, ולאתרים ישראלים בפרט.
אורך השם
האורך הנכון ביותר לשם מתחם הנו של מילה אחת קצרה ובעלת משמעות. שמות המתחם היקרים ביותר שנרכשו בעולם הנם בני מלה אחת: הדומיינים loans.com ו wine.com נרכשו כל אחד בעבור סכום של 3 מליון דולר.
במידה והשמות הקצרים והגנריים כבר נתפסו, האפשרויות הנוספות לתפיסת שם מתחם קצר הנן של ראשי תיבות, או של מילה
חדשה שאינה קיימת. בשני המקרים יש לקחת בחשבון כי בשלבי החדירה לשוק תידרש הקעת מאמצים נוספים, אולם ישנם אתרים רבים ומצליחים בארץ ובעולם לכל אחת מהאפשרויות.
לעתין עדיפה האפשרות של שם מתחם בן שתי מלים, ולעניין זה יש לציין כי הריווח המקובל בין המלים הנו של מקף רגיל (-) או ללא ריווח, ולא של מקף תחתון (_). מנוע החיפוש גוגל אף יודע להבין את משמעותו של צירוף המילים הנתונות בין סימן מקף רגיל (-)
ייחודיות
השאיפה של כל בעל אתר הנה תנועה איכותית ומפולחת אשר תשיג את מטרת האתר. לכן, על מנת למנוע בלבולים וכניסות של גולשים שאינם רלוונטיים, תמיד כדאי לבחור שם אשר אין לו ייצוג בשמות מתחם בעלי סיומות אחרות של אותה מדינה. שם שהוא ייחודי לאתר.
ספציפיות לתחום העיסוק
בעת בחירת שם המתחם יש להקפיד כי השם יבטא באופן כללי את תחום העיסוק, אולם לא יגביל את התפתחות האתר / העסק בהמשך הדרך. כך לדוגמא, בבחירת שם לאתר של חברת הפקת אירועים, תמיד כדאי יהיה להעדיף אחד מהשמות productions או events, ולא את השילוב של שניהם - event-productions.
סיומת
בעלי אתרים רבים מעדיפים רכישתו של שם מתחם בסיומת .com, וזאת עקב עלותו הנמוכה יותר. גישה זו אינה נכונה, וזאת משום שמנועי החיפוש מעדיפים שמות מתחם מקומיים לאתרים בשפה מקומית. רישום דומיין בסיומת co.il יקר יותר באופן משמעותי, אך הוא גם משדר רצינות, נוח יותר לניהול עצמי, וממצב את האתר טוב יותר.
קלות האיות ועברית פונטית
יש לשאוף לשם הכולל מלים אשר האיות שלהן ברור וחד משמעי, ובהן אין מקום לטעויות. חשוב לציין כי שמות רבים הנכתבים
בעברית פונטית אינם מקיימים מטרה זו, וזאת בשל אותיות והברות שאינן שגורות בשפה האנגלית ואין קונצנזוס על אופן כתיבתן.
לכן יש להעדיף מילה אשר לא יכולה להיות מחלוקת על אופן כתיבתה.
בחירת שם מתחם הינה ראשיתה של הדרך בלבד, יציקת תוכן ונוכחות אינטרנטית חזקה בעבור אותו שם מתחם הם שיקבעו את הצלחתו של האתר בהמשך הדרך.
מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס המומחים לשיווק באינטרנט
ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט
ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט